RESTANȚE AUTUMNALE. O PUBLICAȚIE, UN DEBUT
Domnișoara Alexandra CATAN, elevă în cl. A VIII-a la Liceul Teoretic ”Gaudeamus” din Chișinău (profesor de Limba Română Liliana Orehovschi), în urma unei prezentări de carte care a avut loc chiar de Ziua Profesorului la Biblioteca ”Transilvania”, a debutat cu art. de publicistică ”PROFESORUL” – o carte pentru noi, adolescenții”, în prestigioasa publicație ”Univers Pedagogic Pro” (redactor principal Nicolae Jantâc, responsabil de ediție Oxana Parașciuc, reporteri: Iulian Bogatu, Silvia Țurcan; corector: Elvira Țigănaș-Pântea, machetator: Iurie Babii.) E o publicație de zile mari pentru cei din domeniu și nu numai și, chiar dacă nr. de care vă vorbesc este 38, din 27 oct. 2022, eu sunt singura care îmi fac mia culpa de a nu fi plasat la timp în atenția dvs. linkul respectiv unde – ce frumos! – a debutat minunata copilă de la ”Gaudeamus”.// Publicația este neîndoielnic una de zile mari și o să vă convingeți de acest fapt parcurgând numărul de o estetică impecabilă, doldora de articole actuale și la 4 ace, precum ”Racordarea învățământului superior din R. Moldova la cel european”, ”Dialogurile UE – R. Moldova privind drepturile omului”, cel despre cum pot evita pedagogii arderea profesională (sic); despre crearea stării de bine a copiilor sau despre educația de calitate în contextul provocărilor societale; despre ”Institutul de Filologie ”B.Petriceicu-Hasdeu” la 65 de ani de istorie” și nu în ultimul rând despre educația nutrițională a generațiilor tinere sau (pe palmă!) din perlele reputatului Mihail Cogălniceanu cu privire la adevăr, conștiință, civilizație, popor, patriotism, națiune.// Despre debutul Alexandrei, în câteva cuvinte, doar atât: atunci când un copil/un tânăr studios poartă în sine scânteia creației, este doar un pas până la ora când aceasta va deveni un rug de lumină și pentru alții. În ce condiții?... E simplu. Este destul ca acest copil să fie mereu în căutarea sensurilor și profunzimilor, interioare și exterioare. Este destul ca el să citească: mult, pe rupte. Este destul ca el să aibă alături un dascăl bun, un mentor adevărat, așa cum (am povestit pe larg în ”PROFESORUL”) am avut eu, așa cum se întâmplă nu chiar atât de rar, unor tineri aleși. Alexandra CATAN este printre acești copii aleși: creativă, scrutătoare în sensuri, profunzimi, înțelesuri (o demonstrează și articolul ei), iar norocul i-a oferit un mentor de zile mari: pe dna prof. Lilia OREHOVSCHI.
HAR DOMNULUI! Felicitări cu debutul, Alexandra! Urmărește-ți Intuiția și Visul și soarele creației va lumina întreaga ta viață, ție și celor din preajma ta!
Onorată și fericită, în calitatea mea de autor, că vol. ”PROFESORUL” place și tinerilor, că găsesc în el nu doar o poveste (povestea devenirii unei copile născute într-o casă fără cărți), povestea mentorului ei: a profesorului salvator de destin, povestea Basarabiei noastre, răpite de la sânul țării și supusă unui calvar inimaginabil, ci și o lectură de folos pentru devenirea lor în realitățile de azi. Mulțumesc, Alexandra, mulțumesc, dna Orehovschi!
Link:https://mail.google.com/mail/u/0?ui=2&ik=dc2fd1fca7&attid=0.1&permmsgid=msg-f:1749838134938563036&th=1848ac833f71f1dc&view=att&disp=inline
Public Speaking
Elevii care au făcut ore de engleză cu profesoara Eudochia Hămuraru-Costiuc cunosc foarte bine competițiile Public Speaking, organizate de dumneaei cu mult drag pentru dezvoltarea competențelor de vorbire ale discipolilor săi.
E frumoasă ideea că la competițiile din fiecare an, sunt invitați absolvenții care jurizează liceenii (ei țin minte foarte bine emoțiile trăite când în juriu stătea colegii lor mai mari). Vă mulțumim pentru perseverență și continuitate, doamna profesoară!
STEAM - un concept cheie
Interdisciplinaritatea în contextul abordării STE(A)M devine un concept cheie, cu ajutorul căruia cadrul didactic poate realiza un demers educativ centrat pe rezolvarea unei probleme sau studierea unui nou conținut prin prisma cunoștințelor și abilităților acumulate în cadrul disciplinelor școlare, adaptat posibilităților și ritmurilor de învățare ale elevilor, pe rolurile și demersurile celui ce învăța. Interdisciplinaritatea reprezintă integrarea informațiilor, priceperilor, capacităților diverse în jurul unor teme specifice și prin implementarea abordărilor STEAM.
•“Cel mai puternic argument pentru interdisciplinaritate este chiar faptul că viaţa nu este împărţită pe discipline” (J. MOFFETT)
Acest lucru a fost demonstrat azi de elevii claselor a 11-a,ghidați de profesoara de fizică Ludmila Zavtur. Felicitări!