Centrul de instruire economică liceală

 

 

 

Ciutac Eugenia

Coordonator al Centrului de instruire economică liceală

 

 

 

Activitatea extracurriculară preconizată pentru anul de studii 2024 – 2025

Programul educaţiei economice liceale îşi propune ca obiective următoarele:

  • analiza caracteristicilor de bază ale sistemului economiei de piaţă cu accente pe rolul proprietăţii private, cel al sistemului de preţuri, cel al concurenţei şi al anteprenoriatului;
  • descrierea principiilor economice care influenţează deciziile în afaceri;
  • caracteristica necesităţii respectării standardelor etice de către oamenii de afaceri, de către consumatori şi producători;
  • dezvoltarea aptitudinilor necesare pentru luarea deciziilor, pentru analiza situaţiilor, precum şi abilităţi necesare vieţii de zi cu zi;
  • explorarea oportunităţilor de carieră, probleme ale consumatorului şi ale economiei personale;
  • schimbul de experienţă practică în operarea unei societăţi comerciale, a unei afaceri;
  • asigurarea oprtunităţilor de a interacţiona cu reprezentanţi ai comunităţii de afaceri.

         De asemenea programul de educaţie economică liceală îşi propune asigurarea condiţiilor necesare pentru întroducerea, dezvoltarea şi consolidarea unor abilităţi academice şi de conducere, şi anume:

  • cercetarea şi analiza datelor, interpretări statistice;
  • rezolvarea problemelor de gândire critică şi analitică;
  • participarea la activitatea unor grupuri mici şi dezvoltarea capacităţii de lucru în echipă, de conducere, de coordonare, de asumare a riscurilor, etc.;
  • dezvoltarea unei culturiși unei personalități sănătoase financiar.

 Obiectivele propuse urmează a fi realizate prin intermediul componentelor programului

(vezi anexa nr. 1):

 I.Cursul curricular opţional ,,Economie Aplicată” în cadrul căruia, pe durata a circa 102 de ore academice, elevii de liceu (cl. a X-a-XII-a), atât din clasele cu profil real, cât și unanist studiază principiile şi teoriile economiei de piaţă. Drept suport didactic elevii utilizează manualul de Economie Aplicată, un Ghid de studiu pentru elevi și Pachetul cu materiale, pentru activități practice. Profesorul utilizează Ghidul pentru profesori. În acest an de studiu elevii și profesorii vor lucra în baza unui nou Curriculum, unui nou  manual de Educație economică și noi Caiete pentru elevi. /pe tot parcursul anului/                           

     II. Cursul curricular opțional ,,Educația economică și antreprenorială”, în cadrul căreia, pe durata de 34 ore academice grupul de elevi format din 32 elevi din clasele VIg3, VIIg1, VIIg2, VIIg3, VIIg4, 8g2, 8g4, 8g6, parcurg programele de educație economică, financiară și antreprenorială: Economia în cifre, Eu și Economia, Piața Internațională, Spiritul Antreprenorial,  în cadrul cărora elevii, prin activități cognitiv-teoretice și acțional-practice cu caracter economic, se familiarizează cu opțiuni de carieră și mamagement ale vieții economice, își dezvoltă deprinderi de gândire economică elementară și acțiuni eficiente de grup.                                                                                                    /pe tot parcursul anului/

 II.Mentorat în programele ,,Compania Școlară” și ,,Minifirma Școlară”, în cadrul căreia mentorul/profesorul monitorizează elevii în ateliere practice, formându-le o viziune antreprenorială: capacitatea de a identifica o problemă/nevoie concretă și de a găsi o metodă fezabilă de a răspunde acesteia prin asumarea riscului de a pune o idee inovativă în aplicare, contribuind la acumularea cunoștințelor și abilităților, în vederea funcționării întreprinderilor mici: creare, administrarea și lichidarea acestora. Astfel, se contribuie la dezvoltarea abilităților antreprenoriale ale elevilor și la creșterea graduui lor de înțelegere a relației dintre ceea ce învață în școală și participarea cu succes la economia națională/globală.                           /pe tot parcursul anului, în fiecare vineri, intre orele 14.10 – 15.40/

III. Cercurile economice ,,Minifirma Școlară”, pentru clasele de gimnaziu și ,,Comopania Școlară”, pentru clasele liceale, menit să ofere elevilor îmbinarea părții teoretice și practice în simularea unei afaceri.

/pe tot parcursul anului/

IV. Concursul economic liceal “Compania şcolară” și ,,Minifirma Școlară”, organizat anual de către Centrul de instruire economică în colaborare cu Organul de autoconducere liceală (Senatul Republicii „GAUDEAMUS”) şi reprezentantul acestuia – Ministerul Economiei ,,Gaudeamus”, menit să consolideze conceptele teoretice de organizare şi derulare a unei mici afaceri în cadrul liceului. În activitate urmează să fie implicate majoritatea claselor liceale și gimnaziale indiferent de profil, cu respectarea strictă a unor cerinţe de organizare şi documentare  a C/Minifirmei școlare, de repartizare a venitului obţinut, ş.a.

           Concursul se compune din următoarele compartimente organizatorice:

1. Comitetul organizatoric, divizat la rândul său în 3 subdiviziuni:

  1. Consilierii-organizatori – Ministerul Economiei ,,Gaudeanmus”, organ al autoconducerii liceale, un grup de elevi ai claselor a X-a—a XII-a de profil ce au ca sarcină informarea, instruirea, consultarea liceenilor în vederea organizării unei mici afaceri şi nemijlocit coordonarea, supravegerea activităţii.
  2. Banca liceală – ca parte componentă a Comitetului organizatoric, cu menirea de a asigura circulaţia valutei liceale proprii, organizarea schimbului valutar, documentarea financiară a întregii activităţi, repartizarea veniturilor concursului. În activitatea băncii vor fi implicaţi numai elevii din clasele cu profil economic  a XI-a, a XII-a (vezi anexa nr.2).
  3. Juriul – o echipă alcătuită din reprezentanţii Comitetului organizatoric, ai administraţiei liceului şi profesorii ce predau economia. Juriul are ca sarcină examinarea planurilor de afaceri ale companiilor şcolare, acordarea de permisiuni de activitate, totalurile concursului şi premierea cîştigătorilor.

2. Minifirmele/Companiile şcolare – mici afaceri ale liceenilor organizate după principiul de clasă sau mixte, activitatea cărora va fi permisă de către juriu după prezentarea unui plan de afaceri după un model simplificat.

NOTĂ: Concursul economic se desfăşoară în două etape:

a.lunile octombrie – decembrie cu obiectiv final – colectarea surselor pentru “Caravana de Crăciun”;

b.Lunile martie – aprilie cu obiectiv final – colectarea surselor pentru ,, Caravana de Paști”

    V. Cerculrile ,,Compania Școlară” și ,,Minifirma Școlară” ce-şi desfăşoară activitatea în perioada septembrie – mai, membrii cărora sunt președinți ai Companiilor/Minifirmelor Școlare, careau sarcina de monitorizare activității Companiilor/Minifirmelor Școlare prin informarea, și întreținerea/documentarea registrelor, inclusiv contabile, precum și documentarea totalurilor activităţii economice (ianuarie; mai), pregătirea liceenilor pentru concursul Național al Companiilor/Minifirmelor Școlare.

/pe tot parcursul anului/

 V. Cerificare Internațională E S P:

VI. Conferința Internațională ,, Antreprenoriatul social”, care va avea loc în luna aprilie și care va finaliza cu finanțarea unui proiect social în comunitatea scolară ,,Gaudeamus”

/ianuarie -apelie /

VII. Săptămâna Antreprenorială GENDER, în care Junior Achievement Moldova in parteneriat cu OSCE va organiza septembrie- decembrie 2023 Ziua antreprenoriatului din perspectiva egalitatii gender pentru elevii cu varsta 14/15-20 ani.  Un proiect de agenda se anexează, fiecare eveniment va dura in jur de o ora pana la doua ore, la fel in funcție de dorințele fiecăruia.

Ne-am fi dorit la eveniment sa participe și elevii în dificultate, de aceea evenimentele pot fi organizate atât in școală, cât și in alte spații dedicate tinerilor.

/septembrie- decembrie/

VIII. Innovation Camp – ateliere de lucru/economice: 4 ateliere naționale de câte 3 zile fiecare și  4 ateliere la nivel de școală/zonă, în care  profesorului cu grupuri de elevi cu vârste cuprinse între 14-19 ani, conlucrează cu semeni din alte licee din republică cu scopul de a analiza o problemă specifică domeniului de afaceri și de a veni cu idei noi, inovative și fezabile, care ar putea fi utilizate în soluționarea unei probleme stabilite anterior. La data de 07 decembrie IP LT,,Gaudeamus” va fi gazda unui eveniment Innovation Camp

                                                                                                      /septembrie- martie/

IX. Vizite de studiu cu grupuri de elevi din diferite clase: la Banca Națională încadrul Săptămânii financare /martie/, Companii și Afaceri Private, la AGEPI, ETC.

/octombrie - martie/

X. Participare la Proiectele inițiate de Banca Națională a Moldovei: ,,Desoperă istoria banilor, monedei naționale - leului moldovenesc”, etc.

/ noiembrie - februarie /

XI. Participarea la diseminare experienței CIEL,,Gaudeamus” în cadrul activităților locale, municipale,  republicane și naționale:                                                                                         /pe tot parcursul anului/

 

XII. Participarea la Proiectul educațional ,,Unde-i lege, nu-i tocmeală”,,:  Infracțiuni economice -recomandări antiinfracționale, și antivictimale. Elaborarea unui pleant.  / octommbrie - februarie/;

 XIII. Pregătirea elevilor și Participarea la Olimpiada de Economie Aplicată.  /pe tot parcursul anului/

 NOTĂ: Întreaga activitate economică a liceenilor este organizată în strînsă colaborare cu organizaţia non-profit JA Moldova, care asigură suportul didactic /manuale, ghiduri, proiectări, pachete cu  materiale, etc/ şi juridic al acesteia.